«یک، دو، صدا» برنامهای برای حفظ زبان فارسی و موسیقی ایرانی است/ استعدادیابی رادیو با علیرضا افتخاری، سعید بیابانکی و محمدرضاچراغعلی
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۶۳۵۲۱
مدیر رادیو ایران در مراسم افتتاحیه فصل هفتم مسابقه استعدادیابی رادیویی «یک، دو، صدا»، یکی از کارکردهای این برنامه را حفظ زبان فارسی و موسیقی ایرانی دانست.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، آیین آغاز فصل هفتم مسابقه «یک دو،صدا» و اختتامیه فصل ششم این مسابقه عصر امروز در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فصل ششم مسابقه «یک دوصدا» در حوزه بازیگری رادیویی با حضور ۲۴۰ نفر علاقهمند در فروردین سال جاری شروع شد و شرکتکنندگان پس از طی مراحل و چالشهای مختلف بازیگری به مرحله پایانی رسیدند تا در پایان فصل ششم، این برنامه برگزیدگان خود را معرفی کند.
فصل هفتم مسابقه استعدادیابی «یک، دو صدا» که با موضوع خوانندگی، آهنگسازی و ترانهسرایی با قضاوت علیرضا افتخاری خواننده، سعید بیابانکی شاعر و پژوهشگر ادبی و محمدرضا چراغعلی آهنگساز و با شعار «نوبت ترانه» برگزار میشود.
در فصل هفتم حدود ۲۰۰ نفر در بخشهای مختلف اعلام آمادگی کردهاند و وبگاه مسابقه همچنان برای ثبتنام علاقهمندان باز است.
در این مسابقه شرکتکنندگانی که در مراحل قبلی موفق به کسب امتیازات لازم شده و به این مرحله رسیده بودند بهترتیب روی سن آمده و به اجرای برنامه پرداختند. سپس هریک از داوران پس از نقد و تحلیل تخصصی اثر اجرا شده به آن امتیاز مردود (چراغ قرمز) یا قبول (چراغ سبز) دادند.
پس از اجرای چند نفر از شرکتکنندگان، اختتامیه فصل ششم مسابقه «یک، دو صدا» با موضوع بازیگری رادیویی برگزار و از برگزیدگان تقدیر شد. اعضای هیئت داوران این فصل عباس محبی، فرهاد بشارتی، حسین رفیعی، عباس محبی، علی سلیمانی، لاله صبوری و مینا نوروزیفرد بودند که محبی و نوروزیفرد به نمایندگی از هیئت داوران به روی صحنه آمدند.
این دو هنرمند پیشکسوت نمایشهای رادیویی، در کنار داوران فصل هفتم(افتخاری،بیابانکی و چراغعلی)، محمدجواد محمدزاده مدیر رادیو ایران و حمیدرضا مقدسی مدیر گروه مسابقات وسرگرمی این شبکه رادیویی کار اهدای جوایز به نفرات برتر فصل پیشین این مسابقه را به عهده گرفتند.
در فصل ششم مسابقه «یک،دو، صدا» که در زمینه بازیگری رادیویی برگزار شد فاطمه صفری،مهدی شاهی و مهرداد شیخ بهترتیب در رتبههای اول تا سوم قرار گرفته و تندیس مسابقه، لوح تقدیر و هدیه نقدی را دریافت کردند.
در ادامه آیین اختتامیه مسابقه استعدادیابی «یک،دو، صدا»، مدیر رادیو ایران پشت تریبون آمد و ضمن ابراز خرسندی از کیفیت اجراهای این دو فصل گفت: برنامه یک، دو، صدا یک برنامه چند وجهی است؛ به این معنا که هم خصلت تفریح و سرگرمی دارد، هم یک برنامه استعداد یابی است و هم ویژگی یک برنامه تعاملی را دارد.
محمدجعفر محمدیزاده اظهار کرد: در دنیای امروز، برنامه موفق برنامهای است که به همه این ابعاد توجه کند. هیچ رسانه و برنامه رسانهای نمیتواند مدعی باشد که بدون برقراری تعامل بامخاطبان میتواند افراد زیادی را به خود جلب کند. دوره رسانههای یک طرفه حتی در رسانههای مکتوب به پایان رسیده است.
وی افزود: متأسفانه مدتهاست که بهواسطه موسیقیهای نازل، ذائقه مخاطب ایرانی افت کرده است. رادیو ایران خود را در خط مقدم حفظ زبان فارسی و موسیقی ایرانی میداند. ما در برنامههای رادیو ایران و از جمله در مسابقه «یک، دو، صدا» به دنبال ارتقای جایگاه زبان فارسی و موسیقی ایرانی و بازگشت آن به جایگاه شایسته هستیم.
مدیر رادیو ایران عنوان کرد: به همین دلیل از چهرههای شاخصی بر داوری استفاده کردهایم که علاوه بر ارزیابی آثار شرکتکنندگان، نکات آموزشی را نیز باری آنها و شنوندگان رادیو ارائه کنند.
محمدیزاده گفت: ما در رادیو ایران، از نفرات برگزیده فصلهای قبلی این مسابقه در برنامههای شاخصی همچون کوی نشاط، پارک ساعی و صبح جمعه با شما استفاده کردهایم و این روند را در فصلهای بعدی نیز ادامه خواهیم داد تا این عزیزان در کنار هنرمندان پیشکسوت به تجربیات خود اضافه کنند.
مدیر رادیو ایران صحبتهای خود را با اشاره به موضوع فصل هفتم مسابقه «یک، دو، صدا» یعنی خوانندگی، آهنگسازی و ترانهسرایی با این بیت از مولانا به پایان برد: آتش است این بانگ نای و نیست باد/ هرکه این آتش ندارد نیست باد.
مسابقه «یک، دو، صدا» به تهیه کنندگی مهدی ساعی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۸ به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو ایران پخش میشود.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: رادیو علیرضا افتخاری مسابقه استعدادیابی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۶۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شبهای زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»
همشهری آنلاین:تولید و پخش رئالیتیشوها از مافیا گرفته تا پدرخوانده و... در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامه ها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شب های مافیا»، بازی جذابی را برای طرفدارانش پخش میکند، در این برنامه یک قاتل سریالی به نام «زودیاک»، شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار می دهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.سریال شب های مافیا؛ زودیاک به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال ۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو سریال فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مومن، مهدی مهدی پور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند. علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناخته شده و پرطرفدار پاپ است. خوانندهای که توانسته جایش را با کنسرتهایی که برگزار میکند؛ تثبیت کند. خواننده پاپ متولد ۶۴ که از میانه دهه ۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد؛ تک آهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه شبهای مافیا می گوید و در بخشهای دیگری از این گفت وگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود؛ چطور شد که در برنامه شبهای مافیا؛ زودیاک شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو، بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم اما به نظرم زودیاک شیکتر است و پیچیدگیهایش، بازی را برای بیننده، جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند، برد و باخت برای شما چطور بود؟
حضورم و شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه، برای لحظاتی حال خوب ایجاد میکنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و ... تولید شده است. از نظر شما تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل صداتو، چه تاثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه، به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند اما اینکه این برنامهها بتواند آرتیست بسازد، مبحث دیگری است. چون یک خواننده هر چقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و استیج را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی، کاملا نیازمند تجربه واقعیت این قضیه است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده، یکی دو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم، کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها مجدد هم تولید بشود، به و فهم و درک بیشتر مردم از به فضای موسیقی، کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام اما علاقه، نه. چون به نظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی به صورت علمی و پایه، آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است، درست است که موسیقی در کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند؛ با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
به نظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات، مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد، موسیقی در حال نجات پیدا کردن از آن حالت قبلی و ترمیم خودش است.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعهها موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار، انقد دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق، مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش مارکت. ولی در نهایت یک کار را مردم، بولد میکنند. یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. پاقدم، یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران، کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیر بهادر دهقان، شعر و ترانه کار و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد، بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر یک بودجه مشخصی را برای خانوادهاش کنار میگذارد که در یک کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در یک فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم هم همین بوده که یک موزیک شاد نسبت به یک قطعه غمگین، بیشتر شنونده و طرفدار داشت.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها، کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی، اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی را داشتهایم که با یک قطعه، روی استیج آمدند و بقیه قطعههایشان یک حالت مکمل روی همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید، مخاطبان بیشتری را جذب کردند و به تدریج معروف شدند. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند در نهایت به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردهام و متاسفانه بازخورد خوبی از این قضیه نداشتم، بخاطر اینکه تیم تولید آن کار، تیم که فکر می کردم باید باشد، نبود. البته که بازیگران و بقیه عوامل، همه خوب بودند اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم. هرچند که از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.